zde se nacházíte:
Úvod > Rádce

Rádce

Jak číst boční stěnu pneumatiky

  • 215 – Šířka pneumatiky v milimetrech.
  • 60 – Poměr stran pneumatiky. Poměr výšky k šířce řezu.
  • R – konstrukce = radiální
  • 17 – Vnitřní průměr v palcích.
  • 100 – Index zatížení. Index zatížení je kód udávající maximální zatížení, které pneumatika může nést při doporučeném tlaku. *
  • T – Index rychlosti. Symbol rychlosti udává maximální rychlost použití v provozních podmínkách stanovených výrobcem pneumatik.

* Maximální zatížení odpovídající indexu zatížení (LI)

LI lbs kg LI lbs kg LI lbs kg LI lbs kg
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
761
783
805
827
853
882
908
937
963
992
345
355
365
375
387
400
412
425
437
450
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
1019
1047
1074
1102
1135
1168
1201
1235
1279
1323
462
475
487
500
515
530
545
560
580
600
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
1356
1389
1433
1477
1521
1565
1609
1653
1709
1764
615
630
650
670
690
710
730
750
775
800
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
1819
1874
1929
1984
2039
2094
2149
2205
2271
2337
825
850
875
900
925
950
975
1000
1030
1060

Další označení:

Upozorňujeme, že některé z těchto značení nejsou vždy používána: například značka "M + S" se používá pouze pro zimní pneumatiky.

  • Název značky: např. ORIUM
  • Název rozsahu pneumatiky: např. Ultra vysoký výkon
  • 3PMFS: Symbol bočních stěn pneumatik pro použití v náročných sněhových podmínkách. Pneumatiky s označením "3 Peaks mountain Snow Flake" byly testovány a nabízejí sněhové výkony potvrzené regulačními sněhovými zkouškami.

  • M + S: Pneumatiky s označením Mud & Snow jsou pneumatiky pro jízdu na sněhu podle evropských předpisů, sněhové vlastnosti za zimních podmínek nebyly testovány.

  • Tubeless: znamená, že tato pneumatika nevyžaduje vnitřní trubku.
  • Informace o výrobě: Identifikační číslo pneumatik (TIN) je tvořeno 8 až 12 číslicemi. Podrobné vysvětlení si přečtěte dále.

    • T5: Tovární kód, kde byla pneumatika vyrobena (kód je 2 nebo 3 číslice)
    • 1C: Kód velikosti pneumatiky
    • 01YX: Výrobní kód výrobce (volitelné)
    • 4416: Týden a rok výroby

  • Označení evropské regulace:
    Značky "E" a "e" se schvalovacími čísly označují shodu se směrnicí ECE 30 a směrnicí ES 2001/43 a souvisejícími zkouškami.
    Tato označení jsou povinná pro komercializaci v zemích EHS.

  • INMETRO:
    Označení INMETRO se schvalovacím číslem označuje shodu s předpisy Brazílie a souvisejícími schvalovacími zkouškami.
    Tato označení jsou povinná pro obchodování v Brazílii.

  • NOM:
    Označení NOM označuje soulad s mexickou regulací a souvisejícími schvalovacími zkouškami. Toto označení je povinné pro komercializaci v Mexiku.

  • Uniformní hodnocení kvality pneumatik (UTQG)
    UTQG byla zřízena Národní správou bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) pro testování pneumatik podle předepsaných zkušebních metod.

    • Opotřebení běhounu:
      Stupně jsou založeny na skutečném stavu povrchu vozovky. Známka 100 by znamenala, že běhoun pneumatiky vydrží stejně jako referenční pneumatika CMT, 200 by znamenalo, že běhoun vydržel dvakrát déle, 300 by znamenalo třikrát déle, atd.
    • Trakce:
      Stupně jsou založeny na přímém koeficientu trakce v pneumatikách. Test trakce UTQG nehodnotí suché brzdění, suché zatáčení, mokré zatáčení nebo vysokou rychlost při hydroplánování.
      Trakční třídy jsou AA, A, B a C (přičemž AA je nejvyšší stupeň). Jakákoli pneumatika s hodnotou C je považována za nepřijatelnou pro jízdu na silnici.
    • Teplota (odpor):
      Stupeň udává schopnost pneumatiky rozptylovat teplo za kontrolovaných podmínek vnitřního testu. Teplotní stupně, od nejvyšší k nejnižší, jsou A, B a C. Jakákoli pneumatika ohodnocená pod C se považuje za nepřijatelnou.

       

  • Struktura pneumatiky:
    Tato značka na bočnici pneumatiky uvádí materiály a počet vrstev každého materiálu používaného k vyztužení pryže v běhounu a bočnicích.

Informace na štítku

Evropské nařízení o označování pneumatik
Evropské nařízení zavedlo požadavky na označování založené na skutečných zkouškách s cílem zobrazovat informace o palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a vnějším hluku odvalování. Jeho cílem je zvýšit bezpečnost; ekologické a ekonomické efektivnosti silniční dopravy podporou úsporných a bezpečných pneumatik s nízkou úrovní hluku. Toto nařízení vybízí koncové uživatele k informovanějšímu nákupu. Spotřebitelé by měli být informováni o tom, že skutečná úspora paliva a bezpečnost silničního provozu závisí do značné míry na chování řidiče, rychlosti a stavu vozovky. Tlak vzduchu v pneumatikách musí být dále pravidelně kontrolován a opraven pro dosažení optimální účinnosti paliva a přilnavosti.
Toto evropské nařízení se vyvíjí a postupně tlačí pneumatiky k lepšímu výkonu pro valivý odpor, mokrou trakci a hluk. Třída třídy "G" a třída "F" s palivovou účinností se proto od listopadu 2014 již na evropském trhu neprodávají.

Účinnost paliva
7 tříd od "G" (nejméně efektivní) až po "A" (nejúčinnější).
Efekt závisí na vozidle, jízdních podmínkách a rychlosti; ale rozdíly spotřeby paliva mezi soupravou pneumatik "A" a "G" by mohly činit až 5%. Může představovat až 150 eur ročně.

Mokrá přilnavost
7 tříd z "G" (nejdelší vzdálenost) a "A" (nejkratší vzdálenost).
Účinky jsou závislé na vozidle a jízdních podmínkách: v mokrých podmínkách by rozdíl mezi pneumatikami třídy F a A mohl mít až 18 metrů brzdné dráhy.

Vnější hluk při válcování
Kromě hodnoty hluku v Decibelu (dB) piktogram zobrazuje, zda je vnější hluk valení pneumatiky nad evropskou mezní hodnotou (více černých pruhů = hlučná pneumatika), mezi mezní hodnotou a 3dB níže (2 bar = průměrný hluk ) nebo více než 3 dB pod mezní hodnotou (1 černá bar = nízká hlučnost).
Dekabelová stupnice není lineární: snížení hladiny hluku o 3dB má stejný účinek jako dělení intenzity zdroje hluku o 2.

V některých zemích byla vytvořena specifická značení jako země Saúdské Arábie (SASO) a státy Zálivu (GCC) s podobnými výsledky spojené s různými prahovými hodnotami.

Volba pneumatiky

Volba pneumatiky musí odpovídat legislativě v souladu se zařízením doporučeným výrobcem vozidla a výrobce pneumatik nebo oficiální organizací (rozměry, zatížení a rychlosti, konstrukce pneumatik atd.).

V závislosti na platných právních předpisech a z technických důvodů je povinné nebo důrazně doporučeno používat pneumatiky stejného typu na stejné nápravě.

Pod pojmem "typ pneumatiky" se v evropském nařízení rozumějí pneumatiky, které mezi sebou nesou významné rozdíly, zejména pokud jde o:

  • výrobce;
  • označení rozměru pneumatiky, index rychlosti a index zatížení;
  • kategorie použití (používání silnic, sníh, dočasné užívání);
  • struktura (diagonální vrstva, radiální, runflat).

Doporučuje se, aby pneumatiky srovnatelného opotřebení byly namontovány na stejné nápravě. Některá legislativa na úrovni zemí stanovují maximální hloubku dezénu.

V případě nákupu použitých pneumatik doporučujeme požádat odborníka na pneumatiky, aby je mohl zkontrolovat.

Dočasná náhradní pneumatika nesmí být používána dlouhodobě nebo nad maximální rychlostmi uvedenými na pneumatikách nebo na kolech. Měl by být používán pouze v souladu s pokyny výrobce pneumatik a vozidla. Při jízdě s dočasným náhradním vozidlem je třeba dbát na to, aby mohlo dojít k poškození vozidla.

Skladování a údržba pneumatiky

Obecné podmínky

Skladování by mělo být

  • Daleko od chemických látek, rozpouštědel nebo uhlovodíků, které pravděpodobně narušují povahu kaučuku.
  • Daleko od předmětu, který by mohl proniknout do pryže (například ostrého kovu).
  • Daleko od zdroje tepla, plamene, žhavícího předmětu, materiálu, který by mohl způsobit jiskření nebo elektrické výboje a všechny zdroje ozónu (transformátory, elektromotory, svařovací zařízení apod.)

Nepokládejte na pneumatiky jiné předměty.

Jakákoli pneumatika skladovaná venku by měla být před montáží vyčištěna a vysušena.

Příslušenství musí být uloženo v původním obalu, na plochách, které nepředstavují žádné nebezpečí řezání, trhání nebo perforace. Ve všech případech je nutno s pneumatikami a příslušenstvím zacházet opatrně.

Krátkodobé skladování
(až 4 týdny)
Pneumatiky mohou být navzájem na sobě uloženy, nejlépe na paletách. Výška stohu by však neměla překročit 1,2 metru kvůli možné nestabilitě hromady.

Pokud byla pneumatika zkreslena, nechte ji nechat unstackovat 1-2 dny, aby se pneumatika mohla vrátit do normálního tvaru.

Pokud jsou na ráfcích namontovány pneumatiky, měly by být pneumatiky uloženy nafouknuté, ve vzpřímené poloze na regálech nebo v jedné vrstvě na regálech.

Dlouhodobé skladování
Pneumatiky by měly být skladovány ve svislé poloze na regálech bez přímého kontaktu s podlahou.

Kontrola vozidel

KONTROLY

Obecná doporučení

Jakékoliv perforace, střihy nebo viditelné zkreslení běhounu, bočních stěn nebo oblasti obruby musí být zkontrolovány odborníkem v oblasti pneumatik, aby se zjistilo, zda může být pneumatika nadále používána, zda je potřeba opravit nebo je neopravitelná.

Každé poškození ráfku musí také zkontrolovat příslušný odborník.

Nikdy nevracejte do provozu pneumatiky:

  • s viditelným poškozením, jako je například deformovaný korálek, oddělování pryže, viditelný korálkový drát nebo vyztužující vrstvy, poškození uhlovodíky nebo korozní materiály, mramorování nebo oděru vnitřního kaučuku v důsledku nízkého tlaku.
  • pokud existují nějaké pochybnosti o jejich stavu nebo vhodnosti pro službu.
  • které neodpovídají zákonným požadavkům, například hloubce běhounu pod indikátorem opotřebení běhounu (TWI).

Kontrola opotřebení

Kontrola opotřebení musí být vždy provedena na několika místech napříč a kolem pneumatiky.

Tuto kontrolu lze provést pomocí měřidla hloubky profilu pneumatiky nebo odkazem na indikátory opotřebení běhounu v drážkách dezénu. Indikátory opotřebení běhounu (TWI) se nacházejí v hlavních drážkách v souladu s symboly TWI v oblasti ramen pneumatiky.

Označení TWI na oblasti ramen udává polohu ukazatele opotřebení běhounu v drážce vzorku běhounu.Na předchozích liniích pneumatik byl označení TWI trojúhelníkem.

Pokud byla dosažena zákonná mezní hodnota opotřebení, musí být pneumatika odstraněna a vyměněna.

Doporučujeme vám poradit se s odborníkem v oblasti pneumatik, pokud dojde k abnormálnímu opotřebení nebo rozdílnému opotřebení mezi dvěma pneumatikami na stejné nápravě.

Tlak v pneumatikách

Vzhledem k tomu, že pneumatika přirozeně pomalu ztrácí tlak, je nutné ho jednou za čtvrt roku doplnit. Tato kontrola může rovněž umožnit zjištění abnormální ztráty tlaku.

Tato kontrola musí být provedena na všech pneumatikách vozidla (včetně náhradních, pokud je k dispozici).

  • Nedostatečné nafouknutí
    Použití vozidla s pneumatikami s nedostatečným tlakem může vést k abnormálnímu zvýšení provozní teploty a může způsobit poškození vnitřních součástí. Toto poškození je nevratné a může vést k náhlé rychlému vyfouknutí pneumatiky. Důsledky jízdy s nedostatečným tlakem v pneumatikách nejsou nutně okamžité nebo viditelné a mohou se objevit i poté, co byl tlak v pneumatikách opraven. Nedostatečný tlak v pneumatikách také výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu.
  • Nadměrné nafouknutí
    Nadměrná nafouknutí může mít za následek zvýšenou náchylnost k nárazu (např. Poškození běhounu).
    Nadměrné nafouknutí nebo nedostatečné nafukování může způsobit rychlé a nepravidelné opotřebení

Doporučuje se kontrolovat tlak pneumatik, když jsou pneumatiky chladné.
Pokud se kontrola provádí po jízdě a pneumatiky jsou teplá, pneumatiky by neměly být vyfouknuty, jelikož tlak v tlaku se zvyšuje s teplotou. V případě horkých pneumatik doporučujeme nastavit tlaky s tlakem o 0,3 barů vyšší než jsou studené tlaky doporučené výrobcem vozidla.

Za všech okolností dodržujte úroveň tlaku doporučenou výrobcem vozidla nebo alternativně výrobcem pneumatik.

OPRAVY

Škody na pneumatikách se často nedají opravit.

Všechny pneumatiky musí být zkontrolovány a opravy prováděny kvalifikovaným odborníkem v oblasti pneumatik.

Klíčové body
Pneumatiky s následujícími viditelnými znaky nelze opravit:

  • Bead wire visible;
  • Steel belts separated or visible;
  • Sidewall worn out due to run flat and sidewall touching the road;
  • Obvious signs of under-inflation or run flat (visible from inside).
Vnitřní vložka vykazuje praskliny v důsledku běhu.
Jedná se o nevratné poškození, pneumatiku nelze vrátit do provozu.
Přítomnost prášku:
Vnitřní vložka byla zničena, je pravděpodobné, že i tělesná vrstva byla poškozena; proto pneumatiku nelze vrátit do provozu.

Základní informace o opravě pneumatik

Profesionální opravy pneumatiky jsou zodpovědné za:

  • vnitřní kontrolu, aby se zajistilo, že nedojde k žádným škodám.
  • kvalita oprav (zajistit vzduchotěsnost a plnou obturaci otvoru).
  • profesionál musí správně vyhodnotit, zda může být pneumatika opravena bez jakéhokoli rizika souvisejícího s potenciálně existujícími nevratnými škodami v důsledku běhu (může být zkontrolováno pouze zevnitř).
  • zda je poškození v opravitelné zóně (viz níže).
  • Zóna vrcholu může být opravena, jestliže otvor ≤ 6 mm.
  • Nedoporučujeme opravit ramenní oblast
  • Zóna bočnice může být opravena, jestliže otvor ≤ 3 mm.
  • Zóna korálků nelze opravit.

Opravný materiál

  • U bezdušových pneumatik pro osobní a lehké nákladní automobily se doporučuje použití opravných náplastí typu Mushroom (studená oprava).
    Opravy se zástrčkou jsou také přijatelné za předpokladu, že pneumatika byla demontována a analyzována pro potenciální běžné poškození.
    Tyto dva typy oprav zajišťují úplnou obtušování otvoru a následně omezují riziko další koroze ocelových pásů.
  • Jednoduché záplaty se nedoporučují, proto je třeba je vyvarovat z důvodu potenciální korozi pásů.

Použití pneumatiky

Nikdy nepoužívejte pneumatiku za hranice technických specifikací, pro které byla schválena. Určité nadměrné nebo abnormální geometrické nastavení vozidla může mít vliv na výkonnost pneumatiky. Špatné použití nebo špatná volba pneumatiky může také přispět k předčasnému opotřebení určitých mechanických součástí.

Nové pneumatiky dozadu

Při výměně pouze dvou pneumatik doporučujeme, aby nové pneumatiky nebo nejméně opotřebované pneumatiky byly namontovány na zadní nápravu pro lepší kontrolu a bezpečnost vozidla. Tato doporučení platí pro vozidla s pohonem předních a zadních kol vybavená stejnými rozměry pneumatik vpředu a vzadu. Ujistěte se, že tlaky v pneumatikách jsou upraveny tak, aby odpovídaly doporučením výrobce vozidel.

Specifické případy:

  • vozidla s pohonem čtyř kol:

    • Důrazně doporučujeme, stejně jako výrobci vozidel, aby bez ohledu na typ systému 4x4 byli pneumatiky namontovány v identických sadách po 4 (stejná velikost, stejný rozsah, stejný výrobní vztah a stejná úroveň opotřebení). Výjimkou je, že vozidlo bylo původně vybaveno rozličnými rozměry pneumatik vpředu a vzadu.
    • Toto doporučení vyplývají z toho, že rozdíly v obvodu mezi přední a zadní pneumatikou by mohly vést k předčasnému poškození převodových součástí, jako je hnací hřídel v systému 4x4 na částečný úvazek nebo středový diferenciál v režimu plného nebo automatického systému 4x4.

  • Pro zachování podobné úrovně opotřebení mezi předními a zadními pneumatikami se důrazně doporučuje:

    • Vyměňte všechny 4 pneumatiky najednou.
    • Pravidelně otáčejte pneumatiky zepředu dozadu podle doporučení výrobce.

Doporučuje se rovněž dodržovat pokyny výrobce pneumatik, aby nedocházelo k rozdílu v obvodu válcování, které by mohli vést k předčasnému poškození mechanických součástí.

Montáž

Představení

Správná montáž, provedená v souladu s doporučenými provozními postupy a v souladu s platnými bezpečnostními předpisy, zajišťuje vynikající ochranu osob a materiálu a umožňuje plnému využití potenciálu pneumatik.

Špatná montáž nebo nedodržení doporučené praxe může způsobit poškození pneumatik, vozidla nebo osob (vážná, dokonce smrtelná zranění).

Je proto nezbytné, aby tyto operace prováděly v obchodě s pneumatikami lidé, kteří byli vyškoleni a kteří mají k dispozici odpovídající vybavení.

Obecná opatření

Pokud technik provádí jakoukoli část procesu montáže pneumatik, musí být vždy podroben pečlivému dohledu kvalifikovaného odborníka na pneumatiky.

Ve všech případech je nutné dodržovat technické pokyny výrobce pneumatik, výrobce vozidla a výrobce kol, stejně jako návod k použití strojů nebo zařízení pro montáž pneumatik.

Provozovatelé musí:

  • Vždy používejte běžný ochranný oděv (rukavice, bezpečnostní obuv atd.).
  • Musí mít přístup k provoznímu postupu.
  • Zajistěte vypnutí motoru vozidla a správné stabilizaci vozidla (ruční brzda, bloky, podpěry atd.).

Bezpečnostní opatření pro vyjmutí kola z vozidla

V případě dvojitých (dvoustranných) zařízení nebo jestliže ráfek vykazuje známky poškození, musí být pneumatiky před vyjmutím montážní sestavy vyprázdněny.

Ujistěte se, že kolo a pneumatika jsou dostatečně chladné, aby bylo možné je bezpečně odstranit.

Dodržujte doporučení a pokyny výrobce.

Bezpečnostní opatření pro montáž

Zkontrolujte, zda je pneumatika a kolo správných rozměrů, jsou vzájemně kompatibilní a jsou kompatibilní s podmínkami použití vozidla.
Zkontrolujte, zda je pneumatika, kolo a jeho součásti v dobrém stavu a vhodné pro údržbu před montáží.

Dodržujte veškeré pokyny pro montáž na bočnicích pneumatiky (např. Směr montáže nebo směr otáčení) a zajistěte, aby byly pneumatiky namontovány do správné polohy na vozidle.

Gumové ventily musí být systematicky nahrazovány v bezdušových aplikacích.
Kovové ventily musí být zkontrolovány na stav a vzduchotěsnost. V případě potřeby vyměňte ventil nebo těsnění.

Po namontování sestavy na vozidlo je důležité použít vhodný kalibrovaný momentový klíč a způsob instalace k dotažení matic k momentu stanovenému výrobcem vozidla.

Správné nafouknutí

Správné nafukování pneumatik je nezbytným faktorem nejen pro optimální výkonnost pneumatik, ale i pro BEZPEČNOST.

Je nutná pro správnou manipulaci s vozidlem (držení a brzdění vozovky) a pro udržení stavu pneumatik.

Používejte pouze hnací zařízení určená k tomuto účelu a vybavená omezovačem tlaku. V žádném případě nesmí být osoba nebo provozovatel v bezprostřední blízkosti zařízení, aby byl v případě nehody mimo dráhu potenciálního vypouštění.

Provozní tlak v pneumatikách

Dodržujte tlak v pneumatikách doporučený výrobcem vozidla. Ty lze nalézt:

Na samotném vozidle - na dveřích, rámu dveří, víku palivové nádrže atd. Nebo
V uživatelské příručce vozidla nebo příručce, nebo pokud ne, podívejte se na doporučení výrobce nebo profesionální průvodce.

Nedostatečná inflace nebo nadměrná nadměrná inflace mohou významně ovlivnit provoz vozidla a jeho provoz.

Vyvažování

Není-li namontovaná sestava správně vyvážena (dynamicky), může během provozu způsobit vibrace do vozidla.

Proto je nezbytné vyvážit všechny čtyři kola pro komfortní jízdu a trvalý výkon vozidla a pneumatik.

Pro efektivní vyvažování kol musí vyvažovací stroj:

  • mít středicí systém, který odpovídá náboji vozidla,
  • je třeba kalibrovat podle pokynů výrobce.

Tyto dva body jsou rozhodující pro kvalitu provedené práce a jsou často příčinou chybného vyvážení.

Nedostatek nebo vadné vyvážení se projevuje ve formě vibrací ve vozidle v různých rychlostech. Je proto nezbytné, aby tyto operace probíhaly v obchodě s pneumatikami, osobami, které byly vyškoleny a mají k dispozici odpovídající vybavení.

Životnost produktu

Pneumatiky jsou vyráběny z různých typů výztužných materiálů a pryžových komponentů, jejichž vlastnosti se časem vyvíjejí.

U každé pneumatiky závisí tento vývoj na mnoha faktorech, jako je klima, podmínky skladování (teplota, vlhkost, poloha apod.), podmínky použití (zatížení, rychlost, huštění, poškození vozovky atd.), během své životnosti.

Tyto faktory stárnutí se mění natolik, že není možné předvídat životnost pneumatiky s konkrétní přesností. Proto se kromě pravidelných kontrol uživatele doporučuje, aby pneumatiky pravidelně kontroloval kvalifikovaný odborník, který rozhodne, zda je pneumatika schopna pokračovat v provozu.

Čím starší pneumatika je, tím pravděpodobnější je, že může být nutné ji vyměnit z důvodu stárnutí.

Jako preventivní opatření, i když se zdá, že jejich stav je přijatelný a nedosáhl zákonného limitu opotřebení, důrazně doporučujeme systémové nahrazení pneumatik ve věku 10 let od data výroby [včetně případné náhradní pneumatiky].

Datum výroby pneumatiky lze zjistit z posledních čtyř číslic kódu na boční stěně. [Viz TIN v části "Jak číst pneumatiku"].